سوال

حدود دو سه سال پیش فیلم شمشیرماهی با بازی جان تراولتا رو دیدم توی این فیلم گروهی وطن پرست افراطی بودند که اعتقاد داشتند برای وطنشون هر کاری باید بکنند. در جریانات فیلم رهبر اونها که یک نفر رو گروگان گرفته بودند یک سوال از اون شخص پرسید که تا همین چند وقت پیش من بارها و بارها بهش فکر کردم. سوال این بود:
اگر بدونی که جون هزاران نفر در خطره و فقط با کشتن یک دختربچه اون افراد نجات پیدا می کنند آیا اون بچه رو می کشی؟
سالها به این سوال فکر کردم و هر بار جوابی به ذهنم می رسید و خودم رو قانع می کردم اما دوباره که به یاد اون سوال می افتادم قانع نمی شدم. تا اینکه یک روز یک داستان که در قرآن خونده بودم یادم اومد. داستان به صورت خلاصه اینه:
موسی به شخصی رسید و گفت می توانم به دنبال تو بیایم تا از تو چیزی برای رشدم یاد بگیرم. شخص گفت تو تحمل کارهای من را نداری. موسی قول داد که صبر کند و شخص گفت هیچ سوالی نبرس تا اینکه خودم دلیل آنرا بگویم. بعد هر دو به مکانی رسیدند و آن شخص یکی از کشتی های آنجا را سوراخ کرد. موسی گفت می خواهی مردم را غرق کنی؟ گفت به تو گفتم که تحمل نداری! موسی گفت ببخش و سپس به راه خود ادامه دادند. بعد به جایی رسیدند و شخص یک پسر نوجوان را کشت. موسی گفت تو کسی را کشتی در حالی که مرتکب قتلی نشده بود! شخص گفت قرار بود سوال نپرسی. موسی گفت یک فرصت دیگر بده در غیراینصورت راه من از راه تو جداست. آنها رفتند تا به جایی رسیدند و درخواست غذا کردند اما افراد آنجا هیچ کمکی نکردند دیواری بود و آن شخص آن دیوار را تعمیر کرد. موسی گفت لااقل دستمزدی از آنها می گرفتی!! شخص گفت اکنون راه من و تو جداست. اما دلایل آن اتفاقات اینست که آن کشتی برای کسانی بود که بوسیله آن روزی خود را به دست می آوردند و من آن را سوراخ کردم چون حاکمی داشت که کشتی های سالم را از آن خود می کرد. و آن نوجوان را کشتم چون پدر و مادر مومنی داشت و آن نوجوان آنها را به کفر هدایت می کرد و این دیوار از آن کودکانی بود که گنجی در زیر آن داشتند و اگر دیوار خراب می شد مردم آنرا صاحب می شدند و به آنها نمی رسید. (سوره کهف)

این داستان به خوبی جواب سوال فوق رو میده. یعنی اگر بدونی که واقعا جان افرادی به جان اون دختربچه وابسته س پس باید این کار رو بکنی اما نکته اینجاست که باید واقعا این رو بدونی. منظورم اینه که حتی اگر مطمئن باشی باز هم مورد قبول نیست چون حتی اگر صد در صد هم مطمئن باشی این از نظر خودته در حالی که ممکنه اتفاقی بیافته و اون افراد نجات پیدا کنند و دختربچه هم کشته نشه. پس لازمه ش اینه که واقعا اطلاعاتی داشته باشی که مردم عادی نداشته باشند و از آینده خبر داشته باشی و این موضوع تقریبا غیرممکنه.
بنابراین جواب سوال فوق برای ما انسان ها اینه:
خیر نباید اون بچه رو کشت چون من هر چقدر هم که مطمئن باشم یک هزارم درصد مطمئن نیستم که با این کار اون افراد نجات پیدا می کنند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تصویر

مغز انسان

ترس چگونه عمل می کند؟