آیا شما هم عقلتان کور است؟

داستان اول: یک روز با یک دوست به سینما رفتیم. بعد از دیدن فیلم دوست داشتم که سر حرف رو باز کنم تا در مورد فیلم حرف بزنیم. خیلی معمولی و دوستانه گفتم متوجه شدی منظور اصلیه فیلم رو؟ به نظرت چی می خواست بگه؟ جواب داد: فک کردی من احمقم! نه فقط تو فهمیدی منظور فیلم رو!! و من کاملا شکه شدم! 
داستان دوم: با یک دوست در مورد شوخ طبعی خودم صحبت می کردیم. به من گفت تو شوخ هستی ولی تو شوخی هات همه چیزرو غیرواقعی توصیف می کنی (البته این قضیه خیلی طولانیه که باعث شد حرف به اینجا بکشه) من گفتم: خب همین موضوع باعث خنده می شه و منم برای اینکه خنده دار بشه مسایل رو برعکس می گم و این همون کاریه که کمدین ها می کنند. بعد ناراحت شد! و چند دقیقه بعد گفت تو به شعور من توهین کردی! فک کردی من نمی دونم کمدین ها چکار می کنند!!! دوباره من شکه شدم!!!
داستان سوم: در یکی از پیج های فیسبوک ادمین پیچ هر روز یک کاریکاتور می ذاشت و زیرش می نوشت اگه نکته ش رو گرفتی لایک بزن. این متن رو همیشه می گذاشت و به نظر می رسید که متن رو جایی ذخیره کرده و فقط کپی می کنه. تا اینکه یک روز یک عده کامنت گذاشتند: فک کردی مردم نفهم و بی شعور هستند و فقط تو می فهمی؟!!!

ازین داستان ها خیلی هست و خیلی اتفاق می افته. به همین خاطر خواستم این پست رو بنویسم. شاید بتونیم این خصلت بد رو اگر شده حتی از یک نفر دور کنیم.

این دسته از آدمها به سرعت هم عصبانی می شن. غرور تمام وجودشون رو گرفته. فک می کنند تمام مسایل رو می فهمن هر چند همیشه انکار می کنند که خودشون رو بالاتر می دونن اما عکس العملشون طور دیگه ایه. اگر شما هم با چنین مسایلی عصبانی شدی بدون که جزو این افراد هستی. اگر الان احساس می کنی صورتت سرخ شده و انگار داری می ترکی بدون جزو این دسته از ادمها هستی. اگر الان داری می گی نه! نه ! اصلا! کاملا مخالفم! بدون جزو این ادمها هستی و باید فکری به حال خودت کنی.

هر گونه عصبانیت آنی نشان دهنده درگیر نشدن عقل در تصمیم گیریه. از لحاظ علمی قسمتی از مغز که با تمام حیوانات مشترکه و تصمیم گیری اون بر اساس غریزه ست و نه منطق عامل این طور عصبانیته **

به عبارت دیگه هنوز این شخص نتونسته مغز به اصطلاح تمساحی ش *** رو تحت کنترل خودش در بیاره و در مورد این جور مسایل فکر کنه.

انسان هایی که همیشه فکر می کنند و ذهن بزرگی دارند حتی اگر بهشون توهین هم بشه با نرمی جواب می دن چه برسه به اینکه بخوای ازشون سوال کنی: آیا این رو می دونی؟ اگر می دونی بگو آره می دونم. چرا بهت بر می خوره؟ چرا فکر می کنی که سوال کننده با این سوال قصد داره اطلاعات تو رو زیر سوال ببره؟ یا اینکه سوال کننده می خواد خودشو بالاتر از تو جلوه بده؟ گاهی وقتها حتی کسی ممکنه سوالی بپرسه که جوابش رو می دونه اما فقط می خواد بهانه ای برای صحبت کردن داشته باشه. 

داستان شیطان و اینکه به آدم سجده نکرد به غرور بی جا و زشتی اشاره می کنه که برای همیشه شیطان در دامش گرفتاره. انتقاد پذیری و فروتنی در نقطه مقابلش انسان رو از حیوانات و بقیه جدا می کنه.

** Brainstem
*** reptile brain

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

تصویر

مغز انسان

ترس چگونه عمل می کند؟